måndag 1 oktober 2012

30 dagar kvar

1 oktober = 30 dagar kvar! Nedräkningen har börjat, snart kommer mamma&pappa och Simon hit och hälsar på mig :) Längtar! Ska bli så skönt att få träffa er <3

Ännu en riktigt bra helg har passerat, tiden går så fort! Jag tycker att det är lite orättvist att måndag är så långt från fredag när fredag är så nära måndag... Det borde vara tvärt om, helgerna är för korta.. Korta men intensiva och underbara! Spenderade hela lördagen&söndagen med Pia och Louise i Hadleigh och Ipswich, även hemma hos mig på lördagskvällen då vi var barnvakter. Riktigt lyckad kväll med pizza, filmmys och många go'a skratt :) I Ipswich igår var det shopping och bio som stod på schemat! Vi såg filmen "Now is good" vilken jag rekommenderar starkt (men se till att ladda upp med näsdukar eller liknande att torka tårar med, väldigt sorglig & fin film) När vi satt där i biosalongen hördes det snyftningar från alla håll och kanter, så vi tre var inte ensamma om att gråta.. Emelie Davidsson; jag tror att även DU skulle få blöta kinder om du såg den filmen! Biograferna fungerar på ungefär samma sätt här som i Sverige.. man köper sin biljett och snackset man vill ha och går in i sin salong för att titta på nästan 30 minuter reklam innan filmen börjar.
I fredagskväll träffade jag Anna, en annan kompis. Vi hade en lugn kväll med en riktigt god dinner (som hennes pojkvän lagade åt oss!) framför teven. Blev även bjuden på chocolate chip cookies. Goda, men Davids (min bror) är godare! Det gjorde att jag saknade honom väldigt väldigt mycket.. tycker att han kan boka en biljett och komma hit!



Några skillnader mellan England&Sverige som jag kommer på just nu:
- smöret har de inte i kylskåpet utan det står framme hela tiden
- inga överkast på sängarna, endast vanligt täcke och sen möjligtvis en prydnadskudde på det (jag hittade ett överkast i en garderob i mitt rum och använde det på min säng, men Jemma bad mig ta bort det inför husvisningen för att de inte använder sådant i England.)
- de skakar oftast inte hand utan det är puss på kinden som gäller (även när man möts första gången, jag blev lite förvånad i början!)
- väldigt kallt i husen nu när det börjar bli höst, värmen har de inte satt igång än och den populära agan (inte barnmisshandel utan en slags spis/ugn) värmer bara upp köket där den står. Tur att det finns raggsockor!
- Marmite är en storfavorit att ha på smörgåsen, jag klarar inte av att äta det! och de säger att det inte är många förutom engelskmän som gör det... "Love it ot hate it!" är en vanlig slogan!
Sen finns det ju så många andra smågrejer som hur man dukar, matrutiner med mera med mera, men det varierar väl från familj till familj överallt och tror att jag skrivit om det innan.


Idag är det engelskt väder igen.. grått och regnigt. Det är jobbigt när det är sådant väder på måndagar! Dels så är det massa tvätt från helgen som behöver torkas och det går ju sååå mycket snabbare ute än inne! Sen att måndagar är sega tycker vi nog alla och med trist väder blir det ju ännu svårare att stiga upp på morgonen och komma igång..! Men nu har jag precis haft min lunch och har hunnit med mycket denna förmiddag så förhoppningsvis blir det en lugn eftermiddag tills pojkarna kommer hem från skolan idag.


Hoppas ni har det bra, mina bloggläsare! Sköt om er :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar