tisdag 9 oktober 2012

Schweiz eller England?

De senaste dagarna har jag funderat mycket på om jag verkligen vill följa med till Schweiz... Allting börjar närma sig nu.. det är klart vilka som kommer hyra detta huset när vi(de?) flyttar strax innan jul, de har bestämt sig för ett hus borta i Schweiz (i staden Flums ca 1h bilresa öster om Zürich), vi har börjat rensa i huset och mycket prat handlar just nu om hur det kommer bli när vi flyttar. Mitt i allt tänker jag på om jag verkligen vill följa med dit eller om jag ska börja leta efter en ny familj att bo i här i England.
Visst, det låter jättehärligt att bo 10 minuter från Flumserberg(en skidanläggning) dit vi varje eftermiddag kan åka skidor om vi vill, att få bo i ÄNNU ett land med annan kultur, utveckla min tyska och uppleva all vacker natur som Schweiz bjuder på!
Men frågan är om det är det jag vill? Åka bort från alla mina nya vänner här och att missa mina sista 8 månader som au-pair i England för att vara "en vän till familjen som är på semester i Schweiz" i 3 månader (Schweiz är ju inte med i EU vilket gör att de har andra lagar/regler angående au-pairer.. jag får alltså inte bo i min engelska familj som au-pair där för det är bara tysk-talande familjer som får anställa au-pairer där. Jag får däremot komma och stanna där i 3 månader som "besökare i landet") Problemet är vad som händer sen.. måste jag åka tillbaka till Sverige igen efter tiden i Schweiz?(tråkigt.."/)  Eller kan man hitta en ny familj i England att bo hos mellan mars-juli? (kan bli svårt eftersom det är en kort period och inte när familjer "vanligtvis" byter au-pairer..)
Jag ser verkligen fram emot flytten, men när man tänker på alla små detaljer blir valet helt plötsligt inte lika lätt. Men hur ska jag kunna säga till mina små gullungar och "föräldrar" i min nuvarande familj att jag inte vill följa med dem, som jag "lovat"..Det är synd att lämna England. Jag ville trots allt åka hit och bo här ett år, lära mig engelska och uppleva allt här. Jag visste innan jag kom hit att familjen hade planer på att flytta till Schweiz, men inget var säkert då. Men det är ju samtidigt väldigt spännande att få denna möjlighet, att flytta till Schweiz (kan ju vara enda gången i livet jag får den chansen) Det behöver ju inte bli ett sämre år än vad det skulle blivit i England bara för att vi flyttar dit?

Hmm.. som ni märker velar jag fram och tillbaka hela tiden.. Jag har så mycket tankar om detta, kan inte skriva upp allt.. Det finns både för-och nackdelar för båda alternativen, stanna eller flytta?

Kanske ska jag låta slumpen avgöra... singla slant, eller toss a coin som de säger här..?

2 kommentarer:

  1. Singla slant, när det kommer upp vet du vad du egentligen vill i magen, oavsett vad den visar.

    (Jag röstar Schewiz)

    SvaraRadera