torsdag 18 oktober 2012

Harvest Festival

Ska bli skönt att sova! Har varit lite småseg hela dagen.. Måste bero på att jag inte sov så bra/länge natten till onsdag. Skönt med fredag i morgon, det betyder snart helg!
Men dagen har varit bra :) Dock ingen Toddler-grupp.. vi alla åkte nämligen till skolan i morse för det var "Harvest Festival" vilket är väldigt stort i England. Det är som en högtid de firar som ett tack för all skörd.. Barnens morfar kom igår kväll (han kan verkligen babbla på, vi satt och pratade i säkert två timmar igår kväll, han hade mycket intressant att berätta!) och även han följde med och tittade på Teddy & Percy när de hade sitt framträdande. Det var sång, läsning och tackböner som föreställningen bjöd på och flera olika "skördesymboler" (som grönsaker och spannmål) som barnen själva tagit med sig hemifrån låg vid altaret. Ååh så sött det var när alla elever, prydligt iklädda sina uniformer, stod längst fram i kyrkan och fick visa upp vad de lärt sig :) Tyvärr var det kameraförbud så har inga kort från det.. men fick ett kort utifrån i alla fall!
Bilden säger inte så mycket kanske, men vill bara visa hur utsidan på kyrkan såg ut. Jag tyckte var var väldigt vacker med alla dessa stenar.. Vilket otroligt jobb att bygga upp denna byggnad!
Jag, Jemma och Wilf åkte hem efteråt och gjorde ännu fler hedgehog-cupcakes som på eftermiddagen skulle säljas på skolan. Även det hade något med harvest-festival att göra.. alla pengar gick till välgörenhet fattade jag det som! Våra små igelkottar tog slut direkt..måste betyda att de var lyckade! Vad som inte var riktigt lika lyckat var att vi råkade låsa ute städerskan idag.. Vi alla åkte ju iväg i morse och vi glömde helt enkelt bort att hon skulle komma! Hon hade väntat utanför i nästan en timme men ingen kom och släppte in henne så hon fick åka hem igen hade hon skrivit på en lapp.. stackar'n! Men lite kul faktiskt.. haha! ;)

Hade även min tyska-svenska-träff idag, det är ju torsdag. Förra veckan pratade vi nästan bara tyska, så idag blev det svenska tiden ut.. Hon blir bättre och bättre, kul att se! Men vad konstigt det känns att lära ut sitt modersmål.. vissa saker fattar ju inte jag varför det blir som det blir..det är bara självklart liksom! Och vissa fraser förstår jag mig inte på.. t ex "Vill du ha en till kaka" eller "en gång till" Vaddå TILL?! Kan någon smart person förklara det för mig? Till är väl ett annat ord för åt/för (t ex "presenten är till dig..") Hmm..... det finns säkert en jättesimpel förklaring som jag inte kan komma på just nu. Det var i alla fall svårt att förklara det uttrycket när hon precis lärt sig ordet "till".. Även denna gång drog vi över tiden, förstår inte hur fort tiden går när jag är där!

Ska väl säga att gårdagen gick bra den också! Och Teddy gick till sängs UTAN tårar trots att Doggy inte var med! Duktigt kille :) Så utmaningen att stanna hemma med tre vilda pojkar i två dagar är avklarad! Nu är jag ännu en erfarenhet rikare :)


I morgon är sista dagen i skolan för barnen, sen är det "half term" vilket innebär två veckors ledighet :) Det är de verkligen värda!

Denna coola kille får sätta punkt för detta inlägg, take care!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar