onsdag 5 september 2012

Skolstart, med uniformer!

Idag var det första dagen i skolan för barnen efter deras sommarlov, spännande! Alla tre var lika förväntansfulla på morgonen innan de åkte iväg och lika glada och villiga att berätta om just deras toppendag när de kom hem. Tyvärr hann jag inte med att ta någon bild på deras fina skoluniformer, men det var ju inte sista dagen de har på sig dem så det blir förhoppningsvis tillfälle för fotografering en annan gång ;) Jag vet inte riktigt vad jag tycker om skoluniformer dock... det har både sina för- och nackdelar och jag vet inte vilket som väger över. Visst är det bra på så vis att alla har samma sorts kläder vilken minskar risken för mobbning etc. pga vilka kläder man har på sig. Och vad skönt att slippa tänka på vilket klädesplagg man ska välja och dra ut hela garderoben på morgonen för att försöka hitta något som passar. Det ser även väldigt stiligt, väluppfostrat och hmm.. vad ska man säga.. proffsigt? ut när alla elever har på sig sina uniformer. Men är det ändå inte lite synd att man inte kan visa sin personlighet/identitet genom klädstil som många (dock lite äldre än 2,4&6åringar) gör idag? Dessutom kostar det ju ganska mycket, så har man ont om pengar och behöver köpa begagnat kan även det resultera i mobbning.. Menmen, hur som helst. Jag är varken för eller emot skoluniform, det är bara intressant att se att det är så annorlunda här mot hemma i Sverige och uppleva hur det fungerar i deras skola :)

Dockteater!

Medan barnen var i skolan hann jag och Jemma fixa ganska mycket här hemma i huset, t ex så rensade vi bland alla uteleksaker och åkte iväg till tippen med massa gamla och slita saker, städade i ordning ute i trädgården(många ytor som ingår!) med mera med mera.
Vid läggdags spelade Teddy, Percy & Wilf dockteater för mig till en bok som Jemma läste. De var så duktiga med sina gosedjur ^^)





Igår gjorde vi om tv-rummet till en disco-hall men musik och discokulor. På dansgolvet visade Teddy sina bästa moves i sin skinnjacka och Wilf hoppade runt han också. Stackars Percy är lite sjuk så han ville inte riktigt vara med. Men här om dagen målade vi oss med ansiktsfärg, då var PiratenPercy med!

Det är fortfarande soligt och varmt här, igår badade vi i poolen och det är  kortbyxor och kortärmat som gäller! Det där regnvädret försvann ganska fort, skönt! Dock är det lite svalare när man vaknar på morgonen och kyligare när det börjar bli kväll..
Engelskan flyter på bättre och bättre för min del, vilket känns bra! och så har jag kommit i kontakt med ännu en vän! En tysk au-pair, Pia, som bor ca 20 minuters bilresa bort. Vi träffades i helgen och det var förhoppningsvis inte sista gången :)



Det är en väldigt speciell känsla jag har inombords nu... Det är inte hemlängtan, jag vill liksom inte åka hem, ändå så saknar jag hemma! Hmm, konstigt det där... Måste väl betyda att jag trivs bra här samtidigt som jag älskar er där hemma otroligt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar