söndag 9 september 2012

Kanelbullar, utan pärlsocker..

I kväll har jag bakat kanelbullar! Inte på riktigt samma sätt som jag gör hemma i Sverige dock. Till att börja med använder de inte vanlig jäst, utan torkat jästpulver (som dessutom hade gått ut för två år sedan) men jag testade ändå och degen jäste som den skulle! Detta pulver blandar man ihop med mjölet och alltså inte i smör+mjölkblandningen i början.. Alltid lär man sig något nytt :) Efter att degen jäst och jag kavlat ut den rullade allt på som det skulle, tills jag skulle pensla på ägg och strö över pärlsocker. (Jag vet att man ska kolla upp alla ingredienser först och det gjorde jag, men glömde den lilla detaljen..!) Tänkte gå iväg till affären och köpa det men Jemma trodde inte att jag kunde hitta det, hon vet knappt vad det är. Såå.. vad gör Linnea då? Jo, skickar ett sms till mamma hemma i Sverige och frågar vad man kan ha istället! I väntan på svar tog jag fram russin, strösocker och mandel.. Tryckte i russin i några av bullarna, strösocker på några och precis när jag började hacka mandlarna fick jag svar på min fråga "Hackad mandel eller kanske strösocker.." stod det. Precis vad jag också tänkte, tänkte jag, och fortsatte hacka! Plåt efter plåt sattes in i ugnen och resultatet blev tre nöjda pojkar och en mamma som fick tvinga sig själv att sluta äta bullarna. "The best thing ever!" utbrast Teddy när han smakat alla tre sorter. De andra två hade inte tid att uttrycka sig i ord, det enda de sa var att de ville ha en till och en till och en till... Så jag antar att även de tyckte om dem. (Själv blev jag faktiskt nöjd med bakningen, men måste säga att kanelbullar med pärlsocker är godast, även att detta var en bra utväg, och att inga bullar slår min mammas...)
Stackars barn som aldrig har smakat på nybakade kanelbullar med mjölk innan, säger jag bara! Tur att jag kom och räddade deras barndom ;)

Jag har även träffat Felicia för sista gången nu, hon åker hem i veckan som kommer. Väldigt synd.. Vi var i Bury, köpte varsin smoothie och satte oss i Abbey Gardens, gick runt i lite affärer, åt lunch på Pizza Express och hade en, enligt mig, trevlig & lugn dag i värmen. Även idag har det nämligen varit riktig sommarvärme. Svalare kläder än en midjekjol och linne går väl knappast ha på sig, men ujujuj vad varmt det var trots den outfiten..... men jag klagar inte! Hösten är på väg hit sägs det på väderprognoserna, så jag njuter av de sista sommardagarna för i år.

Igår avnjöt jag&familjen sommardagen i en kanot! Ännu ett starkt minne jag kommer ha med mig härifrån. Perfekt kanotväder och en härlig dag i en å.. Känns lite i axlarna idag kan jag ju säga. Längs färden såg vi flera stycken fina svanar, lyckades få en bild på två av dem.
Det var desto svårare att få en bild på familjen i båten.. fanns för mycket runt omkring som var mycket mer intressant än min mobilkamera....



Igår fick jag även känna på det där som kallas hemlängtan... Jag vaknade och längtade hem, på riktigt! Jag har ingen aning om varför, absolut ingen anledning alls, det bara kom. Efter att ha pratat lite med både moster, broderD och pappa&mamma (och några små tårar om jag ska vara helt ärlig) kändes det bättre men saknade fortfarande hemma väldigt mycket. Konstigt nog försvann känslan lika fort som den kom och allt kändes som vanligt igen. Antar att man kan känna så ibland, och konstigt vore det väl om jag inte längtade hem alls?!

Vill också säga ett stort GRATTIS till min underbara pappa som fyller år idag och min underbara mamma som fyllde för drygt en vecka sen. Det var kalas hemma i Sverige för dem idag, kändes väldigt konstig att inte vara med.. Hoppas ni hade det bra trots att jag bara fanns med i tankarna, jag älskar er!



Always remember;
You are braver than you believe,
Stronger than you seem &
Smarter than you think!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar