tisdag 25 december 2012

Juldagen: skidåkning, paket och julmat!

Även juldagen spenderades i skidbacken! Härlig åkning i solsken.. har klarat mig undan panda-brännan än så länge men den kommer nog snart om det ska fortsätta såhär. Men så underbart det är!!
Barnen var uppe runt kl 06:00 imorse för att kolla vad tomten lämnat för paket i deras "stocking". I julstrumpan/julsäcken hittade de massor presenter och fler fanns det under granen men de fick de inte öppna förrän senare på dagen. Vi åt en "lite lyxigare" frukost (bortsett från det vanliga fanns det stekt ägg, choklad-croissanter och något i stil med julskinka) innan det bar av upp i berget igen. Barnen går i skidskola så vi andra hade ett par timmar för oss själva och kunde utforska anläggningens brantare delar lite mer.
Åkte hem lite tidigare idag (strax efter 14:00) för att äta jul-lunchen! Kan ju säga att det svenska julbordet ät gaaaaanska mycket större än maten som engelskmän äter vid juletid. Men vissa saker är liknande som t ex rödkål och korv. Men ska säga att "pigs in blankets" (engelsk sausage inlindad i bacon) inte är alls lika gott och juligt som prinskorv, men det fick duga. Annars var det potatis, morötter, några andra saker som jag inte kommer ihåg namnet på och självklart kalkonen! På senare tid har man visst lyxat till kalkon-traditionen lite så det var även gås och något mer. Googla på "three bird roast) eller något i den stilen så kan ni läsa mer om det. Till efterrätt serverades självklart "christmas pudding". Vilken mäktig och smakfull dessert! Kan inte förklara men det smakar mycket bättre än den ser ut...fick ingen bra bild på den men klicka på länken nedan så får ni se hur den kan se ut.
http://www.essentialingredient.com.au/wp-content/uploads/2010/11/christmas_pudding.jpg

Efter lunch var get dags för ännu mer paketöppning och eftersom ingen tomte kommer och ordnar upp paketutdelningen blev det ganska livligt med 5 unga pojkar som ville ha sina klappar. Ojojoj vad mycket nya leksaker och annat som finns i huset nu! Själv fick jag "Anna's pepparkakor" (svenskaaa!!:D) lite olika choklader, en buff för skidåkningen och ett stort uppslagsverk om Storbritannien. Av barnens farfar fick jag två handgjorda tvålar som lukar jättegott (hihi så gulligt av honom) och har även öppnat det lilla paketet från familjen hemma i Sverige som bestod av en berlock till ett av mina armband, jättefin. Tack för allt!
Teddy, Percy och Wilf fick (bland maassor annat) varsin ukulele. Wilfred och Percy blev nog mest glada och satt och spelade olika låtar hela eftermiddagen. Percy greppade inte riktigt hur den skulle hållas dock... men han lyckades ju få fram ljud i alla fall!

När barnen gått upp till rummet satt vi andra i tvsoffan och tittade/lyssnade på Queen Elizabeth's jultal som tydligen är en viktig tradition i England. Sen fick jag förklarat för mig att man vanligtvis spelar sällskapsspel och andra aktiviteter på kvällen (men eftersom vi var så trötta efter skidåkningen och all mat blev det inget av det för våran del) Kvällen avslutades med en ostbricka, kex, frukt och portvin och SJÄLVKLART den berömda "mince-pie"-en. Första gången jag smakade det (för några veckor sedan) tyckte jag inte om det så mycket men nu tycker jag faktiskt att det är gott!


Så.. nu har jag alltså firat en engelsk juldag (dock inte på det riktigt traditionella sättet, men grandfather John har förklarat hur allt går till in i minsta detalj och även sagt till när något avviker från traditionen så jag har nog inte missat så mycket) Måste säga att det var riktigt trevligt men att jag ändå föredrar vårt svenska sätt. Är väldigt trött nu så har säkert glömt skriva med vissa saker men det får ni leva med (haha) Den största skillnaden tror jag är (som jag säkert sagt innan) att de inte får träffa tomten och det som är mest likt måste vara ostbrickan (och barnens iver!!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar