tisdag 18 december 2012

Första dagarna i Schweiz

Vet inte var jag ska börja. Det har hänt mycket de senaste dagarna! Har inte haft tillgång till internet förrän nu, därav den sena uppdateringen. Har varit jobbigt att vara utan det, (läskigt hur beroende man har blivit!) dels för att jag inte kunnat uppdatera bloggen eller använt internet för andra saker som facebook, google eller vad som helst men det jobbigaste har ändå varit att jag inte kunnat vara i kontakt med några vänner eller familjen..(för snål för att ringa på "gammalt hederligt sätt" och skype etc kräver ju uppkoppling.. Har insett att en iPhone utan internet-access inte är mycket att ha och att vara isolerad från nära&kära en längre tid är hemskt! Men nog skrivet om det..
"Hur har det gått?!" eller "Hur är det i Schweiz?" är vanliga frågor just nu. Svaret är kort och gott BRA! Bilresan gick bättre än förväntat, dvd-spelarna höll barnen sysselsatta under en lång tid och det var en bra tid att åka för runt 20:00-21:00 blev barnen trötta och somnade (inte Teddy dock...men han var hyfsat tyst och lugn ändå) Vi stannade till i Frankrike vid midnatt för att få lite sömn på ett hotell och åkte vidare på morgonen direkt efter frukost. Kom fram till Flums runt 15:30 i fredags och flyttlasset kom en stund senare. Då uppstod första problemet... Lastbilen var för stor för att köra in på den lilla vägen som leder in till huset! Efter mycket tankeverksamhet fick en liten lastbil komma och hjälpa oss (så alla lådor och möbler flyttades först från den stora lastbilen till den lilla som körde de sista 200metrarna för att till sist kunna lastas av och in i huset) mycket jobb..många lådor och möbler som skulle in! Så detta var alltså fredagseftermiddagen. Allt var färdiginpackat söndag kväll (då nästan alla lådor även var uppackade..)flyttgubbarna lastade in och vi packade upp(i slutet, när alla möbler etc sånt var inne på rätt plats hjälpte de till att packa upp också) Vilket projekt! Huset har fyra våningar (varav den nedersta är källare och den översta endast ett stort allrum + mitt rum) ser inte fram emot att städa hela detta hus!! Haha..

Jag har hjälpt till att packa upp till viss del, men mitt största uppdrag har varit att försöka hålla barnen borta.. Som tur var låg det ca 20-30cm snö på backen när vi kom så det har varit mycket lek i snön! Byggt snögubbar, skultperat racerbilar&flygplan och grävt igloos i snöhögar har varvats med pulkaåkning och några besök till lekplatsen. Barnen ÄÄÄÄLSKAR snön.. Med tanke på deras lycka när han såg "snön" i England en morgon (jag kallar det frost på marken) förstår jag att de är överväldigade nu!
Nice view from our front door!







Har även provat ut skidutrustning och haft några åk i backarna i Flumserberg (skidanläggningen uppe i berget ovanför byn vi bor i, tar ca 10min med bilen dit) Vilken utsikt man har!! Speciellt uppe i bergen, men nere i dalen är det ju inte så dåligt heller!

Temperaturen ligger runt +3 grader här nere och strax under 0an uppe i backarna. Jättehärligt! Det har regnat några dagar men vi har fått se solen skina också!
Ska lägga upp lite bilder på bloggen snart så ni får se :)


Jag tror absolut det kommer bli en bra tid här. Måste bara få ordning på alla saker som finns ÖVERALLT (men ingenstans när man väl behöver dem) just nu och komma till rätta. Killarna verkar stortrivas, Teddy är lite småledsen fortfarande eftersom han inte kan träffa Grace här (en tjej i hans förra klass..har dock redan skickat tre kärleksbrev till henne) men skidåkningen är ett stort plus för honom!! Det går undan i backarna när han är i farten!

Min tyska har satts på prov också! Men kan ju säga att tyskan de pratar här i Schweiz INTE är den samma som i Tyskland.. Ujujuj, inte alls. Låter som en blandning mellan tyska och ryska eller något...haha.... Men men, jag kan göra mig förstådd i alla fall. Det som är huvudsaken, right?


Teddy uppe i backarna!




Det enda jag stör mig på än så länge är kyrkklockorna från kyrkan som befinner sig två hus bort... Den säger till varje hel timme, halvtimme och även ett slag för kvart i/kvar över. Gaaanska störande ibland, men antar att det är något man vänjer sig vid. En annan sak som (för mig med känsligt luktsinne) troligtvis kommer vara svårare att vänja sig vid är den svag röklukten från cigaretter i vissa delar av huset. Jemma ska försöka några trix att bli av med den men det kan nog bli svårt...

Så som sagt, svaret på frågan hur allt gått och hur det är här i Schweiz är BRA. Så skönt att barnen är glada och att inget har gått snett. Ser fram emot en härlig tid här :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar