lördag 25 augusti 2012

En vanlig dag i Woolpit

Tänkte berätta om hur en dag för mig som au-pair här kan se ut nu när det är lov från skolan för barnen.

Det börjar med att klockan ringer 07:15 och jag har lite tid på mig att vakna och klä på mig innan jag går ner till köket runt 07:30. Då sitter redan barnen vid TV:n och tittar på Milkshake. (De ska stanna i sängen till kl 07:00 i alla fall.. då får de en stjärna! De har ett slags poängsystem där de kan samla ihop stjärnor på olika sätt under dagarna och när de kommit till en viss nivå får de en förutbestämd present)
Det första jag gör när jag kommer ner på morgonen är att sätta igång tvättmaskinen. Tvätten har jag allt ansvar för, allt från att plocka upp kläder från golvet till att sätta på tvättmaskinen, hänga upp den och sedan stryka och lägga rätt plagg i rätt byrå. (Tack och lov stryker jag bara pappans skjortor, haha!)

Efter det hjälper jag till med frukosten.. plockar fram skålar, assietter, skedar och knivar till varje person. Alla har sin egen kniv som används till smöret, sylten eller vad de nu har på sin toast som äts efter flingorna. En frukost består alltså av flingor med mjölk och rostad smörgås. Som tur är har de inte bara söta honung- eller chokladdränkta flingor utan även t ex K-special (med chokladflarn i såklart..) och All Bran. Barnen älskar ju de söta flingorna men jag brukar ta de med lite mer fibrer i, blanda i några russin och sedan hälla på mjölken. Saknar yoghurt.. mjölk och flingor är inte lika mättande! Saknar även grovt bröd, här är det vita toastmackor som gäller, något i stil med det svenska brödet "jättefranska". Det är ju väldigt gott, men hur nyttigt är det liksom...? Men men, gott i alla fall! Pålägget är sylt. De använder inte skinka eller ost på samma sätt som vi göra hemma i Sverige utan det finns flera olika smaker av (oftast hemmagjord) sylt att bre' på mackan. Sött och gott! ;) Min favorit är nog hallonsylten! Svartvinbär är god också och plommon! Okej... alla är goda...! Ibland finns även philadelphiaost, mmmm :)

Efter frukosten är det diskning som står på schemat. Som tur är har de diskmaskin, men allt diskas ju inte i den. Det jobbet delar jag och Jemma på, den ena fixar i köket och den andra fixar hästen; tar ut henne till hagen, ger henne vatten&mat och mockar i stallet. Hönorna måste också få sin frukost och det är dem som förser familjen med ägg, det blir några stycken varje dag. Här försöker vi även få på barnen kläder, de tycker om sina pyjamaser!
Efter morgonritualen är det lek, lek och åter lek. Spela tennis i trädgården, bada i poolen, klättra i träd eller leka olika fighting-lekar är väl favoriterna. Ibland sätts en film på. Vi spenderar mycket tid utomhus, speciellt nu när det är så fint väder!

Mellan frukost och lunch äter de ofta lite snacks.. kakor, godis eller chips, ibland frukt! Men det tar inte många minuter för barnen, vi måste ju skynda oss så vi kan fortsätta leka liksom... haha ;)
Stannar vi hemma på dagen är det lunchtid runt 12, då äter vi mat. Efter lunch är det efterrätt, t ex glass eller jelly. Senare på eftermiddagen runt 17 är det tea och då är det inte riktigt lika matigt (men självklart finns det sötsaker på tallriken)
Vi åker ofta till stranden eller hittar på andra saker på dagarna eller så kommer det hem folk hit och hälsar på, så det är full ruller hela tiden! Dagarna går väldigt fort tycker jag och det beror nog på att vi är så upptagna hela tiden :) Jag får ju inte glömma bort tvätten heller.. den ska ju inte ligga i tvättmaskinen och surna, och skjortorna behöver strykas! Jag tycker att jag fått in en bra rutin på det dock. Jag tycker det känns bra att få ta ansvar för olika saker och det är skönt att Jemma verkar ha förtroende för mig och är nöjd med min insats. Tror att jag kommer växa mycket som person under detta året!
Efter att barnen haft sitt tea leker de lite till eller tittar på tv innan de ska bada/duscha och gå till sängs. Oftast vill de läsa en saga eller titta på ett avsnitt av någon film innan de somnar. Wilfred och Percy lägger sig runt 19 men Teddy får stanna uppe lite längre, stor pojke!
När barnen kommit i säng är det dags för mig och Jemma att äta (vi äter oftast inte tillsammans med barnen på eftermiddagen, utan gör något mer matigt till oss på kvällen. Adrian är ju inte hemma i veckorna så det är bara jag och Jemma på kvällarna) och när vi pratat och haft det trevligt en stund går jag upp till mitt rum igen och tar det lugnt, lyssnar på lite musik eller ringer hem till Sverige och pratar en stund. Inte lika ofta/länge nu som de första dagarna.. det tyder väl på att jag börjar vänja mig vid att bo här. Men saknar kramar....!


För att sammanfatta dagen kan man säga att det är mycket sött att äta, mycket lek ute och städning/tvättning är dagliga rutiner som görs så fort man har tid. Det låter kanske inte så kul, men jag trivs bra och det är så mycket mer än vad man kan förklara i skrift. Kulturen är annorlunda mot vad jag är van vid vilket är väldigt intressant att uppleva! Kan inte skriva ner allt som är annorlunda och vissa saker går inte ens sätta ord på utan man måste genomgå det själv för att förstå. Jag rekommenderar ALLA att åka utomlands, gärna bo där som en medborgare (alltså inte semester på ett hotell och ligga på stranden hela dagarna), och uppleva andra kulturer och komma bort lite från sina egna gamla vanor och få mer erfarenheter!
Du kan aldrig förstå hur det är genom att läsa och höra hur andra har det. Visst kan du bilda dig en uppfattning så, men själva känslan kan du bara få genom att uppleva det själv! Jag hade en föreställning i huvudet om hur det skulle bli att komma hit och bo i en annan familj, men oj så annorlunda det blev när jag väl kom hit. Dagens tips är;
Go for it, live your dreams & våga testa nya saker! 

Kvällspromenad med Scrabble bjöd på fin vy!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar